Geen daden maar woorden

Het maakt bijna niet uit wat voor een werkzaamheden ik aan het doen ben, als het op dit onderwerp aankomt ten minste. Want bij alles wat ik doe, komt tekst kijken. Ik schrijf natuurlijk iedere week een blog, daarbij is tekst volkomen logisch, maar bij social media post schrijf je ook tekst, bij het ontwerpen van websites of folders is tekst minstens zo belangrijk als de vormgeving. En zelfs bij een logo moet je nadenken over de naam en een slagzin!

Vallen of staan

Je leest het dus al… als virtueel assistent valt of staat alles met teksten. Maar niet alleen geschreven teksten. Alles begint met een kennismakingsgesprek, met veel of weinig woorden leren we elkaar kennen, en uiteraard maak ik daar ook wat aantekeningen bij.

In het verloop van alle samenwerkingen draait het om tekst, 90% van alle communicatie is op afstand, dus zowel gesproken als geschreven woord is onvermijdbaar. En dan moeten de daadwerkelijke opdrachten dus nog beginnen!

Heel af en toe komt er nog wel eens een opdracht voorbij waarbij grote gedeeltes tekst al worden aangeleverd. Dit is natuurlijk een hele luxe voor mij, dan rest alleen nog een mooie vormgeving.

Veel of weinig woorden

Iedere opdracht is natuurlijk anders! Werkzaamheden waar veel tekst bij komt kijken zijn het schrijven van blogs, nieuwsbrieven, audiotransscriptie en websites. Dit vraagt natuurlijk niet alleen wat tijd, maar vergt ook zeer veel van mijn creativiteit.

Opdrachten die net wat minder tekst en dus creativiteit vragen zijn folders en socialmedia berichten. Deze soorten tekst vragen net wat meer samenwerking met beeld, dit vind ik erg leuk om mee bezig te zijn.

Logo’s en visitekaartjes bijvoorbeeld vragen wat minder woorden, maar de woorden die je wel gebruikt zijn dus erg belangrijk. Ze moeten duidelijk, sterk en alles omvattend zijn. Dit is uitdagend en vraagt om een oplossend denkvermogen, erg leuk als je het aan mij vraagt.

Blogs

Je hebt wellicht in mijn tips van de week al kunnen lezen over het belang van blogs op je website. Heb je ze gemist? Voel je dan vooral vrij om op de social-icoontjes hierboven te klikken.

Blogs brengen verkeer/bezoekers naar je website. Ik steek er dus ook een hoop tijd en moeite in om deze blogs, maar ook blogs voor opdrachtgevers te schrijven. Daarbij let ik op meerdere dingen, namelijk de lengte van de tekst, het publiek waarvoor je schrijft en SEO. De letterlijke SEO-betekenis is Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands dus. Met mijn teksten zorg ik er dus voor dat jouw blog grote kans maakt om hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google te komen.

Op dit moment gaat het grootste gedeelte van mijn werkuren uit naar het schrijven van blogs. Hierbij heb ik wel een onderwerp en doel nodig van de opdrachtgever, ik moet ergens naartoe kunnen schrijven.

Kim Uding
Kim Uding

Paperclip VA Kim Uding

Artikelen: 53

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *