Je kunt er tegenwoordig niet meer omheen. Socialmedia is een onderdeel van ons leven geworden en in de bedrijfswereld zelfs onmisbaar. Ga maar eens bij jezelf na, wanneer heb jij voor het laatst een dag beleeft waarin socialmedia geen enkele rol heeft gespeeld in je dag. Dus niet op je telefoon of laptop, maar ook niet op reclameborden, in een radio jingle of tijdens een gesprek met iemand. Socialmedia is overal of je het nu leuk vindt of niet, socialmedia hoort erbij.

Onmisbaar
Socialmedia is tegenwoordig onmisbaar voor bedrijven. Je moet zichtbaar zijn en blijven voor de consument. En vooral dat blijven is een ding! Want socialmedia gaat snel! Iedere dag posten is toch wel wat er verwacht wordt tegenwoordig, maar waar haal je de tijd vandaan? Ik red het persoonlijk ook niet. Als het mijzelf lukt om 2x in de week een normale post te doen op Instagram en Facebook en 2x een verhaal, dan ben ik erg trots op mezelf. Maar dat is eigenlijk te weinig, er komen zoveel andere taken tussendoor dat socialmedia beheer op een laag pitje komt te staan.
Dit is een veel voorkomend probleem bij bedrijven en dus vaak ook de reden om het uit te besteden aan een socialmedia manager of een virtueel assistent. Deze personen nemen je socialmedia van je over en zorgen ervoor dat je op de gewenste platformen dagelijks zichtbaar blijft.
Hoe ziet dat eruit?
Ik raad het mijn opdrachtgevers altijd aan om op 3 platformen zichtbaar te zijn voor de potentiële klant. Daarvoor is het van belang dat je weet wie je doelgroep is en op welk platform deze doelgroep actief is. Vervolgens is het ontzettend belangrijk om je 1 ding voor ogen te houden, socialmedia is namelijk gemaakt voor ontspanning en vermaak! Ga dus ook na wat je doelgroep leuk zou kunnen vinden om naar te kijken op socialmedia.

Ongeveer 80% van je posts op socialmedia moet entertainment waarde hebben, de overige 20% mag een verkoop doel bevatten. Op instagram gaat het om de foto’s, het moet dus een mooi plaatje zijn om naar te kijken. Op TikTok gaat het om filmpjes, die moeten dus vloeiend verlopen en een goede opbouw hebben om de kijker het filmpje af te laten kijken. Maar voorop staat dat het leuk moet zijn! Wanneer je ’s avonds op de bank aan het scrollen bent door je for you page, zit je er niet op te wachten dat iemand een verkooppraatje gaat houden, die scrol je 9 van de 10 keer verder, toch?
Dan komt het daarna aan op de call to action, je wilt mensen enthousiasmeren en betrekken bij je bedrijf. Stel dus vragen of geef opdrachten waardoor je kijkers willen reageren of zelfs willen participeren.
Dan komt het tot slot op het sluiten van de deal. Het gebruik van socialmedia is ervoor om jezelf zichtbaar te maken en op die manier te worden onthouden. Je maakt leuke filmpjes en foto’s, dus mensen vinden het leuk om naar je te kijken en zullen je onthouden. Wanneer ze dan plots een loodgieter, of een sieraad nodig hebben, dan zullen ze aan jouw bedrijf denken. Want jij bent die attente ondernemer met leuke content en die reageert op mijn opmerkingen, dus ik bel jouw bedrijf wanneer mijn wc verstopt is. Jouw bedrijf blijft in mijn herinnering en daarom bel ik jou en dus kun je uiteindelijk aan mij verdienen.
Maar wat moet ik dan posten?
Een van de dingen die ik ondernemers bied, is een content kalender. Hier staat voor 3 of 6 maanden aan post ideeën in. Hier kun je dus zelf mee aan de slag. Hierbij haak je aan op feestdagen, internationale dagen en uiteraard op de acties van jouw bedrijf. Met een content kalender kun je dit helemaal zelf doen. Je bent nu niet meer inspiratieloos, nu is het nog een kwestie van doen en er tijd voor vrij maken.

Mocht dit toch een probleem vormen kun je socialmedia beheer dus uitbestedenden aan een socialmedia manager of een virtueel assistent zoals ikzelf. Deze persoon kijkt naar jouw bedrijf en zijn specifieke behoeften, wanneer jouw volgers het actiefst zijn en waarop de meeste interactie plaatsvindt.
De content is natuurlijk ook afhankelijk van het platform waarop je actief bent en of jouw bedrijf nationaal of internationaal werkzaam is.
Zoals je kunt lezen is er een hoop om rekening mee te houden als het op socialmedia aankomt, het kan dus geen kwaad om eens met iemand te sparren. Sparren of brainstormen met mij is altijd vrijblijvend en gratis.
Contact met je volgers

Via socialmedia kom je veel dichter bij de consument, dit kent voordelen en nadelen. Want nu ben je ineens 24 uur per dag zichtbaar en dus ook bereikbaar. Dit betekent natuurlijk niet dat je altijd moet reageren, maar wel dat er altijd meldingen binnen komen en er van je verwacht wordt dat er tijdens openingstijden wel gereageerd wordt. Vaak wordt ook verwacht dat je sneller reageert op socialmedia dan op bijvoorbeeld mail.
Deze reactie is noodzakelijk bij vragen, maar ook zeer wenselijk bij gewone opmerkingen. Zo laat je merken dat je waardering hebt voor je volgers en ze echt ziet. Dit draagt bij aan een goed klantencontact en zorgt dat men sneller bij je (terug) komt.