Mandarijn is een vrolijke, aanwezige kleur. Mandarijn is de kleur die we over het algemeen beschouwen als oranje. Echter zit er in Mandarijn veel meer leven en energie. We kennen Mandarijn natuurlijk van het appeltje van oranje en uiteraard ook als taal. En mocht het je nog niet opgevallen zijn, Mandarijn is een van de huisstijlkleuren van mijn bedrijf. Lees snel verder om te lezen waar Mandarijn allemaal voor staat.
Vuurkleur
Iedere kleurenfamilie heeft kleuren die passen bij een element. Bij de kleurfamilie Oranje, is Mandarijn de vuurkleur. Bij alle vuurkleuren horen een aantal eigenschappen:

- Bepalend
- Warm
- Energie
- Direct
- Oprecht
- Initiatiefrijk
- Idealistisch
- Dynamisch
- Wilskrachtig
- Veranderingsgericht
- Snel
- Moedig
- Vol zelfvertrouwen
Een hele waslijst met eigenschappen door alleen een vuurkleur te zijn. Daarbij houdt vuur van spanning, brengt het licht, spoort het aan en transformeert het. Vuur is enthousiast, levenslustig en actief. Het kent grote levenskracht die voelbaar is bij inspiratie.
‘Past de omschrijving van een vuurkleur helemaal bij wat je wilt uitstralen als bedrijf, maar is Mandarijn niet je kleur? Houd mijn blogs in de gaten want er komen nog 8 andere vuurkleuren aan.
De kleurfamilie
Bij de kleur familie Oranje horen natuurlijk ook een aantal eigenschappen die opgaan voor alle tinten. Deze familie heeft als drijfveren avontuur en plezier. Het motto is “durf te spelen en te leven”. De kleurfamilie die balans zal brengen bij de rode kleurfamilie is Blauw.
Oranje is een secundaire kleur, een combinatie tussen Rood en Geel. Oranje is een energieke kleur vol levenslust. Bedrijven met een Oranje huisstijl zijn moedig en avontuurlijk, ze zijn sociaal, bewegelijk en hebben het doorzettingsvermogen om vol durf en nieuwsgierigheid hun eigen weg te gaan. Oranje kan goed loslaten, heeft veerkracht om dingen te verwerken en uit het leven te halen wat nodig is.

Oranje heeft het nodig om te spelen en plezier te maken. Oranje heeft ruimte en vrijheid nodig om dingen zelf te kunnen bepalen.
Mandarijn leeft vol energie, en denkt en handelt graag out of the box. Bij de Oranjefamilie hoort ook Oranje, dit is de waterkleur. Oranje is dapper, opgewekt en de gangmaker op menig feestje. Siena is de aardkleur en gaat onderzoekend en flamboyant een eigen weg. Tot slot hebben we Zalm als luchtkleur. Zalm verlegd vol levenslust steeds weer grenzen, zodat ze kunnen blijven rebelleren en spelen.
Waar staat Mandarijn voor
In het ondernemerschap is het belangrijk om te weten wat je wilt uitstralen en of dat ook daadwerkelijk zo overkomt. Heb je op dit moment Mandarijn in je huisstijl of wil je graag onderzoeken of Mandarijn past bij jouw bedrijf, dan is het onderstaande erg belangrijk voor jou.
Een Mandarijne huisstijl straalt daadkracht uit. Deze bedrijven zijn enthousiast gericht, moedig en vrij. Avontuur en plezier zijn de belangrijkste drijfveren voor deze bedrijven. Is Mandarijn je huisstijl? Dan streeft je bedrijf naar een leven waar de vonken vanaf spatten, je wilt plezier beleven in alles wat je onderneemt, maakt van elke dag een feest en steekt andere aan met je levenskunst.

De kracht van deze kleur is dat Mandarijn out of the box denkt!
De communicatie stijl die het beste bij deze bedrijven past, is direct met humor. Het liefst via sociale media.
De leiders binnen een bedrijf met Mandarijne huisstijl zijn motiverend en uitdagend.
Balans

Wil jij balans aanbrengen in je huisstijl of ben jij opzoek naar een bedrijf om mee samen te werken die goed bij jou past? Ga in beide gevallen voor Blauw.
Blauw is namelijk diplomatiek, voorzichtig, loyaal en organiseert dingen vanuit rust en verantwoordelijkheid. Blauw geeft Mandarijn rust om eerst alle consequenties te overzien en zo veilig en met vertrouwen door te gaan. Dit is dus de perfecte tegenhanger van Mandarijn, en zal balans brengen in je huisstijl en succes brengen in je samenwerkingen.
Nog niet alle bedrijven overwegen de vormgeving van hun huisstijl met zoveel aandacht, dus bij het zoeken van een samenwerking houd je dan vast aan de eigenschappen van Blauw en nog niet zo aan de kleur zelf 😉
Branding
Maak in je branding combinaties van warme kleuren met een koel accent. Maak gebruik van veel verschillende kleuren bij elkaar.
Bij Mandarijn passen bloemen, cirkels of geometrische vormen.
Heb je hulp nodig bij het vormgeven van je huisstijl of branding of heb je via deze blogreeks gevonden welke kleuren beter bij jouw bedrijf passen en heb je hulp nodig bij het rebranden? Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan kijken we samen waar jouw wensen liggen en hoe we deze kunnen verwezenlijken.
Leuk over Mandarijn
- Bètacaroteen zorgt voor een Mandarijn kleur in groente en fruit
- De Russischedwerghamster wordt ook gefokt in de kleur Mandarijn
- Mandarijn is in 2012 verkozen tot de kleur van het jaar
- Mandarijn, tangarijn of clementine, ze hebben allemaal de kleur Mandarijn
- In de taal Mandarijn is 柑橘 het woord voor Mandarijn
- Mandarijn in je interieur zorgt voor warmte en energie
- Het eten van Mandarijnen gaat hart- en vaatziekten tegen doordat ze vol zitten met LDL-cholesterol
Match
Zijn de eigenschappen die horen bij Mandarijn precies wat je wilt uitstralen met jouw bedrijf? Wat geweldig! Laten we dit samen realiseren.
Is Mandarijn niet de kleur voor jou? Niet getreurd, er volgen nog 35 andere kleuren in de komende weken, dus houd mijn pagina’s in de gaten!