Koraal is een aanwezige kleur die er gelijk uit springt. Door de naam van de kleur zullen de meeste direct ook denken aan het prachtige onderzeese Koraal. Ook is Koraal een hele populaire kleur in de modewereld en voor nagellak. Koraal is een hele veelzijdige kleur uit de Roodfamilie, door zijn veelzijdigheid zou hij ook bij oranje of roze gepast hebben. Voor bedrijven wordt Koraal voornamelijk gekozen voor wat meer vrouwgerelateerde diensten of producten.
Luchtkleur
Iedere kleurenfamilie heeft kleuren die passen bij een element. Bij de kleurfamilie Rood, is Koraal de luchtkleur. Bij alle luchtkleuren horen een aantal eigenschappen:

- Luchtig
- Zonnig
- Licht
- Objectief
- Beweeglijk
- Verbinding
- Communicatie
- Dromen
- Zuurstof
- Gedachten
- Ruimte
- Vrijheid
- Houdt overzicht
- Verhelderend
- Creatief
- Vernieuwend
Luchtkleuren bezitten flink wat eigenschappen, daarbij zijn ondernemers die passen bij lucht positief ingesteld, zijn ze versnellend en vernieuwend. Deze ondernemers zijn gefascineerd door de toekomst en de inspirerende mogelijkheden die ze al voor zich zien. Ze zijn creatieve beelddenkers die met veel enthousiasme en aanstekelijke energie nieuwe ideeën aan gaan. Ondernemers die passen bij lucht zijn objectief en laten zich niet snel leiden door gevoel of intuïtie. Ze zijn actief, nemen initiatief, treden graag naar buiten en vinden de voorgrond wel prettig.
‘Past de omschrijving van een luchtkleur helemaal bij wat je wilt uitstralen als bedrijf, maar is Koraal niet je kleur? Houd mijn blogs in de gaten want er komen nog 9 andere luchtkleuren aan.
De kleur familie
Bij de kleur familie Rood horen natuurlijk ook een aantal eigenschappen die opgaan voor alle tinten. Deze familie heeft als drijfveren passie en ambitie. Het motto is “bereik je doel”. De kleurfamilie die balans zal brengen bij de rode kleurfamilie is Groen.
Rood is een primaire kleur, een kleur die op zichzelf staat. Rood is een signaal kleur die direct de aandacht trekt. Bedrijven met een Rode huisstijl zijn doeners en volhouders, ze durven echt voor hun bedrijf te staan. Doelen stellen en er alles aan doen om deze doelen te behalen is voor bedrijven met de kleur Rood vanzelfsprekend.

Rood zet vanuit passie iets in de wereld en laat iets van waarde achter. Rood is actief en gunt zichzelf weinig rust. Rood is resultaatgericht en daarbij soms risicovol.
Koraal is energiek en inspireert tot versnelling, actie en succes. Bij de Roodfamilie hoort ook Vuurrood, die wilt graag winnen, is daadkrachtig en snel. Bordeaux is de waterkleur en geniet van al het moois wat is bereikt Tot slot hebben we Aubergine als aardkleur. Aubergine maakt wel overwogen analyses waarbij raad wordt verstrekt voor prestatieverbetering en succes.
Waar staat Koraal voor
In het ondernemerschap is het belangrijk om te weten wat je wilt uitstralen en of dat ook daadwerkelijk zo overkomt. Heb je op dit moment Koraal in je huisstijl of wil je graag onderzoeken of Koraal past bij jouw bedrijf, dan is het onderstaande erg belangrijk voor jou.
Koraal in je huisstijl straalt energie uit. Deze bedrijven houden van initiatief nemen en zijn recht door zee. Passie en ambitie zijn de belangrijkste drijfveren voor deze bedrijven. Is Koraal jouw huisstijl? Dan weet je met je sprankelende energie andere in beweging en versnelling te krijgen. Je bent vriendelijk, levendig, humoristisch en actief. Deze ondernemers houden van een leven vol passie, plezier en succes.

De kracht van deze kleur is dat deze ondernemers vurig zijn.
De communicatiestijl die het beste bij deze bedrijven past, is enthousiast en actiegericht.
De leiders binnen een bedrijf met Koraal in hun huisstijl zijn energiek, inspirerend en met oog voor resultaat.
Balans

Wil je balans aanbrengen in je huisstijl of ben je op zoek naar een bedrijf om mee samen te werken die goed bij je past? Ga in beide gevallen voor Smaragd.
Smaragd zet zich graag in voor de ander, neemt regelmatig rust en gaat voor diepgang en duurzaamheid. Smaragd Biedt Koraal houvast om de tijd te nemen, te luisteren naar anderen en naar wat het eigen hart ingeeft. Dit is dus de perfecte tegenhanger van Koraal en zal balans brengen in je huisstijl en succes brengen in je samenwerkingen.
Nog niet alle bedrijven overwegen de vormgeving van hun huisstijl met zoveel aandacht, dus bij het zoeken van een samenwerking houd je dan vast aan de eigenschappen van Smaragd en nog niet zo aan de kleur zelf 😉
Branding
Maak in je branding combinaties van frisse kleuren of warme kleuren met een koel accent. Maak gebruik van veel verschillende kleuren, liefst licht of een medium basis.
Bij Koraal passen cirkels/bogen, bloemenpatronen of stippen.
Heb je hulp nodig bij het vormgeven van je huisstijl of branding of heb je via deze blogreeks gevonden welke kleuren beter bij jouw bedrijf passen en heb je hulp nodig bij het rebranden? Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan kijken we samen waar je wensen liggen en hoe we deze kunnen verwezenlijken.
Leuk over Koraal

- In 2021 was Koraal de populairste kleur voor nagellak
- De kleuren zalm en Koraal worden door elkaar gehaald
- Het Koraal wat we op de bodem van de oceaan vinden kent vele kleuren, tocht heeft deze luchtrode kleur de naam Koraal gekregen.
- Koraal straalt een hoop energie uit, voor in je huisstijl dus een hele geschikte kleur. Het is wel een grote afrader voor ruimtes zoals slaapkamers. Dus ben je hotelhouder of B&B eigenaar? Denk dan nog even een tweede keer na voor je deze kleur kiest.
- Koraal roept een positief gevoel op bij mensen om dat het de associatie geeft met vakantie en vrije tijd.
- In de renaissance werden Koraalamuletten gedragen ter bescherming tegen kwaad.
- De kleur van het zesde zintuig oftewel intuïtie is Koraal, daarom wordt Koraal door veel verschillende spirituele stromingen gewaardeerd.
Match
Zijn de eigenschappen die horen bij Koraal precies wat je wilt uitstralen met jouw bedrijf? Wat geweldig! Laten we dit samen realiseren.
Is Koraal niet de kleur voor jou? Niet getreurd, er volgen nog 36 andere kleuren in de komende weken, dus houd mijn pagina’s in de gaten!