Ik persoonlijk vind Grijs echt een heerlijke kleur, bij ons in huis zie je een hoop Grijs terug. Het is voor mij een hele comfortabele en veilige kleur keuze. Dit is voor veel mensen dan ook een rede dat ze Grijs een saaie kleur vinden. Alle kleuren tussen Zwart en Wit in zijn een tint van grijs.
Waterkleur
Iedere kleurenfamilie heeft kleuren die passen bij een element. Bij de kleurfamilie Zwart, is Grijs de waterkleur. Bij alle waterkleuren horen een aantal eigenschappen:

- Levendig
- Stromend
- Flexibel
- Doorzichtig
- Vredelievend
- Ontspannen
- Bewegelijk
- Nuancerend
- Meelevend
- Verzorgend
- Weerspiegelend
- Verfrissend
- Wispelturig
Waterkleuren bezitten flink wat eigenschappen, daarbij zijn ondernemers die passen bij water empathische “mensenmensen” die beschikken over diplomatie en tact. Het zijn rustige, flexibele en zorgzame ondernemers, die instaat zijn te weerspiegelen zonder te oordelen. Ondernemers die passen bij water anticiperen op wat iemand nodig heeft, zorgen dat niemand buiten gesloten wordt en hebben verbinding hoog in het vaandel staan.
‘Past de omschrijving van een waterkleur helemaal bij wat jij wilt uitstralen als bedrijf, maar is Grijs niet jouw kleur? Houd mijn blogs in de gaten want er komen nog 3 andere waterkleuren aan.
De kleurfamilie
Bij de kleurfamilie Zwart horen natuurlijk ook een aantal eigenschappen die opgaan voor alle tinten. Deze familie heeft als drijfveren onafhankelijkheid en continuiteit. Het motto is “sta op eigen benen”. De kleurfamilie die balans zal brengen bij de Zwart kleurfamilie is Roze.
Zwart en Wit zijn a-chromaten: kleurloze kleuren. Er bestaan geen tinten van zwart of wit, alle combinaties van zwart en wit word een tint van grijs. Bedrijven met een Zwart-wit huisstijl staan voor intelligentie, ratio en feiten. Zwart-wit geeft altijd een eerlijk en objectief oordeel, is emotioneel heel stabiel en houd gevoelens discreet voor zich waarbij hij ruimte, rust en orde creëert om zo alle emoties alleen en in stilte te verwerken.

Zwart-wit is een groot voorstander van procedures en processen die werken om continuïteit te creëren. Zwart-wit vind het bewaren van een bepaalde afstand belangrijk en benaderen het leven daarom op een praktische logische manier.
Het vuurtype Zwart is een strijder voor onrecht die zaken aanpakt op een wilskrachtige, dienende manier. Bij de Zwartfamilie is Grijs de waterkleur. Grijs bekijkt alles secuur en professioneel met een alerte blik. Antraciet is de aardkleur en werkt beheerst, vakkundig en uiterst analytisch. Tot slot hebben we Wit als luchtkleur. Wit waarborgt continuïteit met veel precisie, zorgvuldigheid en openheid.
Waar staat Grijs voor?
In het ondernemerschap is het belangrijk om te weten wat je wilt uitstralen en of dat ook daadwerkelijk zo overkomt. Heb jij op dit moment Grijs in je huisstijl of wil je graag onderzoeken of Grijs past bij jouw bedrijf, dan is het onderstaande erg belangrijk voor jou.

Een Grijze huisstijl straalt logica uit. Deze bedrijven zijn alert, secuur en objectief. Onafhankelijkheid en Continuïteit zijn de belangrijkste drijfveren voor deze bedrijven. Is Grijs jouw huisstijl? Dan combineer jij feiten, objectiviteit en kennis van zaken met jouw analytisch en logisch vermogen om tot een professioneel oordeel te komen. Jij laat je hierbij niet leiden door emoties of meningen van anderen.
De kracht van deze kleur is dat Grijs uitgebreid en logisch is!
De communicatie stijl die het beste bij deze bedrijven past is feitelijk rustig en precies.
De leiders binnen een bedrijf met een Grijze huisstijl zijn evenwichtig en taakgericht.
Balans

Wil jij balans aanbrengen in je huisstijl of ben jij opzoek naar een bedrijf om mee samen te werken die goed bij jou past? Ga in beide gevallen voor Magenta.
Magenta is namelijk opvallend, initiatiefrijk en zet zich in met alles wat ze heeft, altijd met het oog voor de mens. Magenta spoort Grijs aan om het hart open te stellen en de warme betrokkenheid te tonen die er voor anderen is. Dit is dus de perfecte tegenhanger van Grijs, en zal balans brengen in je huisstijl en succes brengen in je samenwerkingen.
Nog niet alle bedrijven overwegen de vormgeving van hun huisstijl met zoveel aandacht, dus bij het zoeken van een samenwerking houd je dan vast aan de eigenschappen van Magenta en nog niet zo aan de kleur zelf 😉
Branding
Maak in je branding combinaties van subtiele waterkleuren met koele kleuren met een warm accent. Kies voor een donkere of medium basis.
Bij Grijs passen strepen, ruiten en de effenkleur zelf.
Heb jij hulp nodig bij het vormgeven van jouw huisstijl of branding of heb jij via deze blogreeks gevonden welke kleuren beter bij jouw bedrijf passen en heb je hulp nodig bij het rebranden? Neem dan vrijblijvend contact met mij op, dan kijken we samen waar jouw wensen liggen en hoe we deze kunnen verwezenlijken.
Leuk over Grijs
- Grijs is de kleur van de veroudering
- Wanneer wordt vermeld dat een stad Grijs is, betekent dit vaak een vervuilde omgeving met een gebrek aan vegetatie
- Grijs geeft een gevoel van nuchter en emotioneel stabiel te zijn. Dit genereert rust en gevoelens van bescherming, omdat het verwijst naar het positieve aspect van degenen wier gedrag voorspelbaar is.
- Op gebied van marketing wordt de kleur Grijs gebruikt om veiligheid en betrouwbaarheid over te brengen
- Men gebruikt Grijs in de mode om de aandacht niet te trekken, om gevoelens van soberheid en elegantie op te wekken. Verder gebruikt men het vaak om te contrasteren met andere kleuren of als vorm van camouflage.
Match
Zijn de eigenschappen die horen bij Grijs precies wat jij wilt uitstralen met jouw bedrijf? Wat geweldig! Laten we dit samen realiseren.
Is Grijs niet de kleur voor jou? Niet getreurd, er volgen nog 14 andere kleuren in de komende weken, dus houd mijn pagina’s in de gaten!
Dat betekent dus ook dat er al een hele hoop kleuren te zien zijn op mijn website, bekijk ze hier.