E-mailmarketing

Zoals jullie waarschijnlijk nu allemaal weten heb ik een nieuwe tool laten ontwikkelen voor jullie. Paperclip Mail is een nieuw onderdeel van Paperclip VA wat zich focust op de kracht van email marketing. Met deze nieuwe lancering kon het natuurlijk niet anders dan dat ik hier een blog aan zou wijden.

Wat is e-mailmarketing?

Niet iedereen zal bekend zijn met email marketing, dus ik zal het even heel beknopt aankaarten in deze blog. E-mailmarketing is een vorm van Direct Marketing waarbij een bericht direct naar de ontvanger wordt gestuurd. Denk aan een brochure die je per post naar een relatie stuurt of een relatie die je per telefoon benadert. Bij e-mailmarketing zet je alleen het kanaal e-mail in om je boodschap over te brengen.

Bij e-mailmarketing kun je denken aan reclames, digitale folders, maar zeker ook nieuwsbrieven.

Dan heb je ook nog zoiets als E-mailmarketing automation. Dat is een geavanceerdere manier van e-mailmarketing. Bij e-mailmarketing automation worden er geautomatiseerde berichten verstuurd met de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. Dit kan een bericht zijn om je te feliciteren op je verjaardag, een bericht dat je contract bij een dienstverlener verlengd moet worden of dat er nog een product in je winkelwagen staat bij een webshop.

E-mailmarketing is voor elke organisatie interessant. Hoe groot of klein je organisatie ook is en of je nu bij een B2C-bedrijf, B2B-bedrijf, webshop, Non-profit-organisatie of overheidsinstelling werkt. Je wilt communiceren met je doelgroep en daar is e-mailmarketing geschikt voor.

Opbrengst

E-mailmarketing kent ontzettend veel voordelen, die ik hieronder aan jullie zal beschrijven. En wat het dan oplevert? Ik denk dat het volledig duidelijk wordt als je hieronder verder leest.

De kosten van e-mailmarketing zijn laag

Het kost niet veel geld om naar grote doelgroepen een e-mail te sturen. Vergelijk het eens met direct mail, hier heb je te maken met drukwerk, enveloppen en postzegels. Bij e-mailmarketing heb je de kosten veel meer zelf in de hand. Bij een advertentie via Google Ads veranderen de prijzen continu.

E-mailmarketing heeft een hoge ROI

Niet alleen zijn de kosten laag, e-mailmarketing heeft ook een zeer goede Return on Investment (ROI).

Uit de laatste cijfers van Litmus komt de ratio 1:42. Dit betekent dat voor elke euro die je uitgeeft aan e-mailmarketing, je er 42 terugkrijgt aan verdiensten.

E-mail is snel en veelgebruikt

Een e-mail kun je versturen wanneer je wilt en komt binnen enkele seconden aan bij de doelgroep. Veel ontvangers openen e-mails ook kort nadat deze verstuurd zijn.

Verder heeft nagenoeg iedereen een e-mailadres. E-mail scoort nog steeds beter dan social media. Niet iedereen zit op Facebook, Twitter of een ander social kanaal, maar er zijn weinig mensen zonder e-mailadres.

E-mail is een open kanaal en jij bent de baas van jouw data

In tegenstelling tot socialmediaplatforms is het kanaal e-mail geen eigendom van één bedrijf of vindt het beheer door slechts één bedrijf plaats. Er zijn veel aanbieders waarmee je een e-mailadres kan registreren en waarmee je e-mails kan ontvangen en verzenden. Dit is een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook.

Facebook vermindert al jaren de zichtbaarheid van branded content waardoor maar een klein deel van je volgers je berichten zien. Bij e-mail is dat niet mogelijk.

E-mail is en blijft populair

Er zijn al een aantal grote online kanalen verdwenen zoals Hyves en MySpace. Ook andere kanalen schommelen erg qua aantal actieve gebruikers. Wat nu erg populair is, kan over aantal jaar weer voorbij zijn. Voor e-mail is dit niet zo’n gevaar. E-mailmarketing bestaat al sinds de eerste commerciële e-mail in 1978 en is sindsdien enorm gegroeid. Vandaag de dag blijft het een enorm populair kanaal.

E-mailmarketing is goed meetbaar

Het kanaal is erg goed meetbaar. Als je e-mail marketingsoftware gebruikt voor de verzending van je e-mails, dan krijg je inzicht in veel verschillende metrics.

Zo registreert de software bijvoorbeeld het aantal geopende e-mails, het aantal keren dat er op een link is geklikt, wie zich heeft afgemeld, wie zich heeft ingeschreven voor je event etc.

E-mail marketing is goed meetbaar

Gebruik je ook Google Analytics? Dan kun je ook het gedrag van de ontvanger bijhouden op de website nadat ze hebben doorgeklikt. Zo wordt inzichtelijk of kliks ook geconverteerd hebben. Voor webshops is het ook mogelijk om in te zien of ontvangers producten in een in winkelmandje hebben geplaatst of iets hebben besteld naar aanleiding van een e-mail.

Met al deze gegevens kun je je e-mailmarketing evalueren en verbeteren. Je kunt zien wat wel en wat niet werkt.

E-mail is op maat inzetbaar

Je kunt je doelgroep zo groot of klein maken als je zelf wilt. Je kunt je hele doelgroep een e-mail sturen, maar je kunt ook verschillende e-mails sturen naar kleinere doelgroepen.

Door eenvoudig te segmenteren op bijvoorbeeld interesses, geslacht of geografische gegevens splits je je doelgroep op en ontvangt ieder ‘segment’ zijn ‘eigen’ bericht.

E-mail is een persoonlijk kanaal

Je kunt eenvoudig een e-mail personaliseren met de gegevens die je van een ontvanger hebt. Bijvoorbeeld door het plaatsen van de voornaam in de aanhef, aanbiedingen plaatsen op basis van het geslacht of content op basis van de interesses van de ontvanger.

Het zijn precies deze eigenschappen waardoor e-mailmarketing zo’n effectief marketingkanaal is.

Mensen ontvangen bij voorkeur reclame per e-mail

E-mail is populairste kanaal om reclame te ontvangen. Dit blijkt uit het Nationaal e-mail Onderzoek 2021. Maar liefst 53% geeft aan via het liefst reclame te ontvangen via e-mail. Met 19% staat op de tweede plek onze brievenbus in de voordeur als favoriete kanaal om reclame te ontvangen. Facebook scoort maar 9% en Instagram 7%.

Paperclip Mail is onderscheidend

Paperclip Mail biedt voor verschillende groottes van bedrijven verschillende pakketten aan, zo hoeven ondernemers enkel te betalen voor de hoeveelheid mensen die ze willen bereiken. Op deze manier blijven de kosten lekker laag.

Als virtueel assistent bied ik ook een 24 uursservice aan, voor opdrachtgevers die hier specifiek voor kiezen. Maak jij gebruik van Paperclip Mail? Dan zit dit er automatisch bij in en heb je dus geen extra kosten, maar mag je nog steeds rond de klok beroep op mij doen.

Paperclip Mail is een Nederlands systeem, zo voldoe je ook direct aan de Europese Privacywetgeving (AVG).

Zoals je hebt gelezen, zijn er talloze voordelen om e-mailmarketing in je marketingmix op te nemen. E-mail is een krachtig en zeer effectief kanaal.

Ben je overtuigd dat je met e-mailmarketing aan de slag moet?

Je kunt ook vrijblijvend contact met ons opnemen om eens te sparren. We denken graag met je mee hoe je e-mailmarketing het beste kan inzetten.

Kim Uding
Kim Uding

Paperclip VA Kim Uding

Artikelen: 53

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *