Digitaal design

Eindelijk mag ik dan schrijven over digitaal design! Dit vind ik het allerleukste om te doen. Het is een heerlijk creatief proces waarbij je direct resultaat ziek van wat je doet. Digitaal design kan specifiek en klein zoals het toepassen van een specifiek lettertype, maar kan ook erg groot zoals het vormgeven van een volledige huisstijl!

Wat is het?

Digital design vertaalt je merkidentiteit en de gedachten achter je merk naar digitale vormgeving. Het bepaalt de vorm van je website, je e-mailmarketing, je intranet en je apps. Of iets poëtischer: het laat de digitale wereld van je merk tot leven komen. Het is een discipline die blijft groeien. En die groei loopt parallel aan de toename van mogelijkheden en online platforms.

Het is in veel opzichten hetzelfde als een grafisch ontwerper. Een grafisch ontwerper verzorgt de grafische vormgeving van drukwerk zoals brochures, affiches, verpakkingen en boekomslagen, digitale producten zoals websites, en ontwerpen voor gebruik in verschillende media, zoals een beeldmerk of huisstijl.

Een sterk digitaal design zorgt ervoor dat je doelgroep en je klanten je zien tussen alle andere aanbieders. En dat op al je kanalen. Een digitaal design moet daarom helemaal aansluiten op de verwachtingen van je publiek.

Digital design is belangrijk omdat het steeds vaker de eerste indruk bepaalt die mensen van je krijgen. Steeds meer oriënteren we ons eerst online. En dan wil je opvallen, een goede indruk maken en mensen een prettige beleving voorschotelen. Waar die oriëntatie dan ook begint.

Ontwerpen

Digitaal design vind ik het allerleukste om te doen. Ik bied dan ook een hoop mogelijkheden aan. Websites weten jullie ondertussen aan, maar ik maak ook logo’s flyers, visitekaartjes etc.

Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld ook gepersonaliseerde kerstkaarten ontworpen voor mijn opdrachtgevers. Dit was ontzettend leuk!

Voor het ontwerpen maak ik gebruik van Canva, fotoshop en mijn tekenpad. Op deze manier kan ik de mooiste creaties maken. Ik zoek de uitdaging in het hergebruiken van bestaande vormen op onverwachte manieren en daarmee dus hele nieuwe onderwerpen creëren. Mijn man, Geert, noemde mijn werkzaamheden in het basisonderwijs nog wel eens knippen en plakken voor gevorderden, maar dit komt toch een stuk meer in de buurt!

Kleur

Bij digitaal design en ontwerpen is kleur natuurlijk essentieel. Ik heb 40 verschillende kleuren beschreven in mijn blogs, ik weet dus precies welke kleuren passen bij de uitstraling van jou als ondernemer en jouw bedrijf.

Iedere kleur heeft unieke eigenschappen, ze roepen een bepaald gevoel bij je op. Kleur kan je bedrijf kracht geven, daarvoor is het wel belangrijk om te weten wat de kleuren die je hebt gekozen uitstralen. Of beter nog, bedenk je eerst wat je wilt uitstralen als ondernemer of bedrijf en kijk welke kleuren daarbij passen! Zo zet je echt een identiteit neer als ondernemer.

Bedenk jezelf bijvoorbeeld het volgende: Jij bent eigenaar van een vliegmaatschappij. Als vliegmaatschappij wil je graag dat mensen zich veilig genoeg bij jou voelen om bij jou te boeken en te gaan vliegen. En tegenwoordig wil je wellicht ook wel uitstralen dat jullie ecologie hoog in het vaandel hebben staan. Bij deze eigenschappen passen bepaalde kleuren die een bijdragen leveren aan het creëren van dat gevoel bij (potentiële) klanten.

Jouw huisstijl is jouw eerste vorm van communiceren met het publiek.

Kim Uding
Kim Uding

Paperclip VA Kim Uding

Artikelen: 53

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *