Crème is een hele zachte, rustige kleur. Het is de kleur tussen geel en wit in en dankt zijn naam aan de kleur van room. We kennen Crème natuurlijk ook als iets wat je op je huid smeert, dit is vernoemd naar de kleur. Crème is een lastige kleur als het op huisstijlen aan komt. De kleur is immers erg ligt en valt snel weg. Echter, dit is een hele mooie bij kleur en goed te combineren met donkerdere kleuren. Wel moet je dan goed opletten dat het niet meer lijkt op wit dan Crème.
Luchtkleur
Iedere kleurenfamilie heeft kleuren die passen bij een element. Bij de kleurfamilie Geel, is Crème de luchtkleur. Bij alle luchtkleuren horen een aantal eigenschappen:

- Luchtig
- Zonnig
- Licht
- Objectief
- Beweeglijk
- Verbinding
- Communicatie
- Dromen
- Zuurstof
- Gedachten
- Ruimte
- Vrijheid
- Houdt overzicht
- Verhelderend
- Creatief
- Vernieuwend
Luchtkleuren bezitten flink wat eigenschappen, daarbij zijn ondernemers die passen bij lucht positief ingesteld, zijn ze versnellend en vernieuwend. Deze ondernemers zijn gefascineerd door de toekomst en de inspirerende mogelijkheden die ze al voor zich zien. Ze zijn creatieve beelddenkers die met veel enthousiasme en aanstekelijke energie nieuwe ideeën aan gaan. Ondernemers die passen bij lucht zijn objectief en laten zich niet snel leiden door gevoel of intuïtie. Ze zijn actief, nemen initiatief, treden graag naar buiten en vinden de voorgrond wel prettig.
‘Past de omschrijving van een luchtkleur helemaal bij wat je wilt uitstralen als bedrijf, maar is Crème niet jouw kleur? Houd mijn blogs in de gaten want er komen nog 7 andere luchtkleuren aan.
De kleurfamilie
Bij de kleurfamilie Geel horen natuurlijk ook een aantal eigenschappen die opgaan voor alle tinten. Deze familie heeft als drijfveren identiteit en duidelijkheid. Het motto is “laat zien wie je bent”. De kleurfamilie die balans zal brengen bij de Gele kleurfamilie is Paars.
Geel is een primaire kleur, een kleur die op zichzelf staat. Geel is de kleur van de zon, een warme, zichtbare kleur waar je blij van wordt en inspiratie van krijgt. Geel heeft een groot voordeel ten opzichte van andere kleuren, Geel blijft namelijk het langst hangen in je herinnering. Bedrijven met een Gele huisstijl blijven dus het langst bij voor potentiële nieuwe klanten. Bedrijven met een Gele huisstijl willen graag kennis en inzicht vergaren.

Geel streeft met focus en doelgerichtheid naar een succesvol leven vol kennis en wijsheden. Geel zoekt naar zingeving en richting in het leven en helpt anderen hier ook het liefst mee.
Het luchttype Crème adviseert op basis van feiten op een opgewekte en ordelijke manier. Geel is de vuurkleur en deelt graag kennis op eigenzinnige wijze, doelbewust en met focus. Bij de Geelfamilie hoort ook Vanillegeel, dit is de waterkleur. Vanillegeel past kennis nauwkeurig toe met een grote helderheid van geest en altijd voor de ander. De aardkleur is Okergeel, deze verdiept en ontwikkelt kennis met grote overtuiging en geeft raad vanuit overvloedige wijsheid.
Waar staat Crème voor
In het ondernemerschap is het belangrijk om te weten wat je wilt uitstralen en of dat ook daadwerkelijk zo overkomt. Heb je op dit moment Crème in je huisstijl of wil je graag onderzoeken of Crème past bij jouw bedrijf, dan is het onderstaande erg belangrijk voor jou.
Een Crème huisstijl is opgewekt! Deze bedrijven zijn zuiver, ordelijk en zacht. Identiteit en duidelijkheid zijn de belangrijkste drijfveren voor deze bedrijven. Is Crème jouw huisstijl? Dan ben je het zonnetje in huis en zorg je voor opgeruimde sfeer. Crème geeft rust, warmte en openheid. Je hebt geen opsmuk nodig om jezelf te zijn en op jezelf te vertrouwen. Je inspireert anderen om zichzelf te zijn, zonder afleiding van onnodige zaken, maar met focus op de essentie.

De kracht van deze kleur is dat Crème een sterk gevoel van orde uitstraalt!
De communicatiestijl die het beste bij deze bedrijven past, is positief, gezellig en enthousiast, het liefst via sociale media.
De leiders binnen een bedrijf met Crème huisstijl zijn inspirerend, mensgericht en overtuigend.
Balans
Wil je balans aanbrengen in je huisstijl of ben je op zoek naar een bedrijf om mee samen te werken die goed bij je past? Ga in beide gevallen voor Paars.

Paars is namelijk stevig en geloofwaardig, straalt autoriteit uit, heeft veel ideeën en vertrouwt op het gevoel. Paars biedt Crème houvast om op het gevoel te vertrouwen en rotsvast te geloven in de eigen autoriteit. Dit is dus de perfecte tegenhanger van Crème en zal balans brengen in je huisstijl en succes brengen in je samenwerkingen.
Nog niet alle bedrijven overwegen de vormgeving van hun huisstijl met zoveel aandacht, dus bij het zoeken van een samenwerking houd je dan vast aan de eigenschappen van Paars en nog niet zo aan de kleur zelf 😉
Branding
Maak in je branding combinaties van frisse luchtkleuren. Maak gebruik van warme kleuren met een koel accent. Ga hierbij voor een lichte/medium basis.
Bij Crème passen bloemen, verticale strepen of de effen kleur zelf.
Heb je hulp nodig bij het vormgeven van jouw huisstijl of branding of heb je via deze blogreeks gevonden welke kleuren beter bij jouw bedrijf passen en heb je hulp nodig bij het rebranden? Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan kijken we samen waar jouw wensen liggen en hoe we deze kunnen verwezenlijken.
Leuk over Crème
- De kleur heeft zijn naam te danken aan room, die geproduceerd is van de melk van runderen die grazen in een natuurlijk weiland met planten die rijk zijn aan gele, carotenoïde stoffen. Hierdoor krijgt de witte kleur een heel lichte gelige tint erdoorheen.
- In de meeste vormen van kunst, vooral in anime, wordt deze kleur gebruikt als huidskleur.
- Crème is natuurlijk niet alleen een kleur, maar ook een smeersel voor op je huid.
- In de geneeskunde wordt Crème vooral gebruikt als medium om geneeskrachtige stoffen op de huid te laten inwerken, daarmee valt een Crème onder de dermatica.
Match
Zijn de eigenschappen die horen bij Crème precies wat je wilt uitstralen met jouw bedrijf? Wat geweldig! Laten we dit samen realiseren.
Is Crème niet de kleur voor jou? Niet getreurd, er volgen nog 28 andere kleuren in de komende weken, dus houd mijn pagina’s in de gaten!