Aubergine is een rustige kleur die zowel op de voorgrond als op de achtergrond op zijn plaats is. In de westerse wereld wordt de kleur Aubergine snel geassocieerd met rust en kwaliteit. Aubergine is een vruchtgroente die we allemaal wel kennen en tegenwoordig ook een veel gebruikte emoticon is, maar over de kleur is niet veel algemene kennis. Aubergine wordt vaak omschreven als een donker paars, echter valt deze in de Roodfamilie. Voor bedrijven wordt Aubergine weinig gekozen in de huisstijl. Wellicht lukt het me om Aubergine wat aantrekkelijker te maken in deze blog.
Aardkleur
Iedere kleurenfamilie heeft kleuren die passen bij een element. Bij de kleurfamilie Rood, is Aubergine de aardkleur. Bij alle aardkleuren horen een aantal eigenschappen:

- Grondig
- Stevig
- Praktisch
- Concreet
- Stabiel
- Een fundament
- Diep
- Ondoorgrondelijk
- Onveranderlijk
- Denkt na
- Geeft zekerheid
- Voedend
- Rustig
- Veilig
- Nuchter
- Loyaal
Aardekleuren bezitten flink wat eigenschappen, daarbij zijn ondernemers die passen bij aarde duidelijk en betrouwbaar, ze staan met twee benen op de grond. Deze ondernemers hanteren een grondige aanpak en houden van orde en regelmaat. Ze zijn een meester in plannen en het uitzetten van een strategie. Ondernemers die passen bij aarde zijn praktisch, taak- en resultaatgericht en prima budgetbewakers. Ze nemen hun verantwoordelijkheid met leiderschap, houden controle en gaan voor kwaliteit.
‘Past de omschrijving van een aardekleur helemaal bij wat je wilt uitstralen als bedrijf, maar is Aubergine niet je kleur? Houd mijn blogs in de gaten want er komen nog 9 andere aardekleuren aan.
De kleurfamilie
Bij de kleur familie Rood horen natuurlijk ook een aantal eigenschappen die opgaan voor alle tinten. Deze familie heeft als drijfveren passie en ambitie. Het motto is “bereik je doel”. De kleurfamilie die balans zal brengen bij de Rode kleurfamilie is Groen.
Rood is een primaire kleur, een kleur die op zichzelf staat. Rood is een signaal kleur die direct de aandacht trekt. Bedrijven met een rode huisstijl zijn doeners en volhouders, ze durven echt voor hun bedrijf te staan. Doelen stellen en er alles aan doen om deze doelen te behalen is voor bedrijven met de kleur Rood vanzelfsprekend.

Rood zet vanuit passie iets in de wereld en laat iets van waarde achter. Rood is actief en gunt zichzelf weinig rust. Rood is resultaatgericht en daarbij soms risicovol.
Aubergine maakt wel overwogen analyses waarbij raad wordt verstrekt voor prestatieverbetering en succes. Bij de Roodfamilie hoort ook Vuurrood, die wilt graag winnen, is daadkrachtig en snel. Bordeaux is de waterkleur en geniet van al het moois wat is bereikt Tot slot hebben we Koraal als luchtkleur. Koraal is energiek en inspireert tot versnelling, actie en succes.
Waar staat Aubergine voor
In het ondernemerschap is het belangrijk om te weten wat je wilt uitstralen en of dat ook daadwerkelijk zo overkomt. Heb je op dit moment Aubergine in je huisstijl of wil je graag onderzoeken of Aubergine past bij jouw bedrijf, dan is het onderstaande erg belangrijk voor jou.
Een Aubergine huisstijl straalt klasse uit. Deze bedrijven staan voor vasthoudendheid en hebben oog voor duurzaamheid. Passie en ambitie zijn de belangrijkste drijfveren voor deze bedrijven. Is Aubergine jouw huisstijl? Dan wil je graag gestelde doelen bereiken en succes aantrekken en dat doe je op een grondige manier; doordacht, concreet, en met ook op kwaliteit op de lange termijn. Deze ondernemers houden ervan om stijlvolle en duurzame adviezen te geven.

De kracht van deze kleur is dat deze ondernemers echte doordenkers zijn.
De communicatiestijl die het beste bij deze bedrijven past, is weloverwogen en taakgericht.
De leiders binnen een bedrijf met Aubergine in hun huisstijl zijn gestructureerd met oog voor resultaat.
Balans

Wil je balans aanbrengen in je huisstijl of ben je op zoek naar een bedrijf om mee samen te werken die goed bij je past? Ga in beide gevallen voor Limegroen.
Limegroen waardeert het nieuwe, lost graag samen problemen op en vindt relaties heel belangrijk. Limegroen inspireert Aubergine tot persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit en het snel en attent oplossen van problemen. Dit is dus de perfecte tegenhanger van Aubergine en zal balans brengen in je huisstijl en succes brengen in je samenwerkingen.
Nog niet alle bedrijven overwegen de vormgeving van hun huisstijl met zoveel aandacht, dus bij het zoeken van een samenwerking houd je dan vast aan de eigenschappen van Limegroen en nog niet zo aan de kleur zelf 😉
Branding
Maak in je branding combinaties van koele en warme kleuren. Maak gebruik van maximaal 2 verschillende kleuren, liefst uni en licht.
Bij Aubergine passen blokpatronen, organische vormen of gewoon effen Aubergine.
Heb je hulp nodig bij het vormgeven van je huisstijl of branding of heb je via deze blogreeks gevonden welke kleuren beter bij jouw bedrijf passen en heb je hulp nodig bij het rebranden? Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan kijken we samen waar je wensen liggen en hoe we deze kunnen verwezenlijken.
Leuk over Aubergine
- De meeste mensen beschouwen en eten Aubergines als een groente, echter is het een vrucht.
- De kleur Aubergine is in de herfst en winter populairder dan in de Lente en zomer.
- De kleur Aubergine is een combinatie van donkerpaars en bruin, toch behoort deze in de kleurfamilie Rood.
- Wanneer je de kleur Aubergine in je interieur inzet zal dit bij binnen komende mensen een gevoel van elegantie en nieuwsgierigheid opwekken.
- Wanner een Aubergine aan een plant groeit begint deze als een witte bol, vandaar dat de Engelse benaming voor deze vrucht een Eggplant is.
- Door de komst van emoticons heeft de Aubergine in de tegenwoordige tijd er een hele nieuwe betekenis bij.
Match
Zijn de eigenschappen die horen bij Aubergine precies wat je wilt uitstralen met jouw bedrijf? Wat geweldig! Laten we dit samen realiseren.
Is Aubergine niet de kleur voor jou? Niet getreurd, er volgen nog 37 andere kleuren in de komende weken, dus houd mijn pagina’s in de gaten!