
Een bedrijf kan niet zonder kleur. Wanneer jij je huisstijl overal in doorvoert, kom je ook overal in je bedrijf kleur tegen. In je logo, op je website, op je social media en eventueel in je fysieke bedrijfspand of winkel. Deze kleuren zijn voor de herkenbaarheid en voor het opbouwen van een merk dus erg belangrijk, en daar mag best even bij stil gestaan worden. Heb jij kleuren gekozen die je mooi vindt? Of heb je er ook echt over na gedacht wat de kleuren van jouw onderneming uitstralen naar klanten?
In deze blog ga ik jullie een introductie geven in de betekenis van kleur en wat deze in de businesswereld uitstralen naar klanten.
Kleur geeft kracht en identiteit

Iedere kleur heeft unieke eigenschappen, ze roepen een bepaald gevoel bij je op. Kleur kan jouw bedrijf kracht geven, daarvoor is het wel belangrijk om te weten wat de kleuren die jij hebt gekozen uitstralen. Of beter nog, bedenk je eerst wat jij wilt uitstralen als ondernemer of bedrijf en kijk welke kleuren daarbij passen! Zo zet jij echt een identiteit neer als ondernemer.
Bedenk jezelf bijvoorbeeld het volgende: Jij bent eigenaar van een vliegmaatschappij. Als vliegmaatschappij wil je graag dat mensen zich veilig genoeg bij jou voelen om bij jou te boeken en te gaan vliegen. En tegenwoordig wil je wellicht ook wel uitstralen dat jullie ecologie hoog in het vaandel hebben staan. Bij deze eigenschappen passen bepaalde kleuren die een bijdragen leveren aan het creëren van dat gevoel bij (potentiële) klanten.
Kleur en communicatie
Als bedrijf spreken de kleuren in jouw huisstijl dus voor jou. Ik neem mijn eigen logo even als voorbeeld. De kleur groen straalt eigenschappen uit zoals samenwerken, mensenmens, bemiddelaar en evenwichtigheid. Bedrijven met groen in hun huisstijl hebben communicatie, relatie en vitaliteit hoog in het vaandel. De communicatiestijl is mensgericht en het is een stabiel, energiek en ondersteunend bedrijf. In mijn ogen dus de perfecte kleur voor een VA.
Echter, miste ik nog wat qua gevoel bij alleen maar groen in mijn huisstijl. Voor mij kwam hier de kleur Mandarijn bij, de vuurkleur uit de oranje familie. Hier kwam mijn enthousiasme en out of the box thinking mee naar buiten.
Natuurlijk hebben groen en mandarijn nog veel meer in petto, maar dat lees je in de blogs toegewijd aan de kleur.
Jouw logo en/of huisstijl vertellen jouw publiek dus direct al iets, het is jouw eerste communicatiemiddel. En dat is erg belangrijk om mee te nemen in jouw keuze.

Kleur inspiratie
Zoals je nu zult begrijpen is deze blog inleidend voor een hele hoop opvolgende blogs over 1 specifieke kleur. Ik zal de komende tijd iedere week 1 kleur uitgebreid voor jullie behandelen, het zijn er in totaal 40! Ik zal jullie niet helemaal in het donker laten tijdens deze blog en vast van een aantal kleuren het tipje van de sluier weg geven!
- Veel bedrijven werken met de kleur rood in hun huisstijl. Maar wat straal je daar nu eigenlijk mee uit? Rood is de kleur van de winst en straalt daarmee motivatie en daadkracht uit. Natuurlijk is rood ook de kleur van de passie, maar dat wist je vast al 😉 En misschien ook leuk om te weten, rood is de eerste kleur die ik met jullie zal delen. In week 44 zal deze op mijn website te lezen zijn.
- Een kleur die we niet zoveel zien in een huisstijl is lavendel. Het is een kleur die staat voor verbeelding en inlevingsvermogen. Het is een hele gevoelige kleur die staat voor rust. Het mooie van deze kleur is dat de lavendelplant/geur bij veel mensen ook bekend is en dus ook een link legt met je andere zintuigen. Lavendel is een van de laatste kleuren die ik zal behandelen in mijn kleuren reeks. Dus voor meer informatie moeten jullie nog even iets langer wachten.
- Kastanje bruin is een kleur die we niet vaak als hoofdkleur in een huisstijl zien. De bruinfamilie wordt überhaupt niet heel vaak toegepast in een huisstijl, toch past deze kleur heel goed in de huisstijl van veel bedrijven als je afgaat op de betekenis ervan. Het straalt namelijk productiviteit en efficiëntie uit. Het lastige aan kastanje bruin is dat het niet de makkelijkste kleur is om te combineren met andere kleuren en het geen kleur is die vaak lang blijft hangen bij klanten. Ook voor de kleur kastanje bruin vraag ik nog even jullie geduld want die gaan we pas in het voorjaar van 2023 voorbij zien komen.



Kleur geeft betekenis
De huisstijl of branding van een bedrijf kan voor klanten een maker of kraker zijn, puur van wegen het gevoel wat de kleuren bij hen naar boven brengt. Het is dus erg belangrijk dat de kleuren binnen jouw huisstijl wat tijd en aandacht krijgen voor je ze uitkiest want kleur geeft betekenis aan jouw bedrijf.
Color speaks all languages
by Joseph Addison